Hollandse Waterlinies

UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies heeft de wens dat zoveel mogelijk Nederlandse kinderen de Hollandse Waterlinies kennen en herkennen! Studio Raap is gevraagd om een lespakket te ontwikkelen over UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. Dit doen we samen met de onderwijspraktijk en verschillende waterlinielocaties. Het lespakket daagt uit tot zelf nadenken en doen. Natuurlijk gaan de kinderen ook buiten zelf op onderzoek … Read More

Educatief auteur – Blink Educatie

Bij Blink maken ze vernieuwende lesmethodes waarbij het bereiken van het kind het uitgangspunt is. De lesmethodes van Blink zijn erop gericht om kinderen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral zelf te laten ervaren en ontdekken. Daarom ontwikkelt Studio Raap met veel plezier nieuwe lessen voor Blink Educatie. Benieuwd naar de lessen van Blink Educatie? Bekijk hun website en … Read More

Geschiedenis Proeven

Hoe breng je geschiedenis naar het heden? Door de geschiedenis zelf te beleven! Geschiedenis Proeven is een educatief project voor groep 5 t/m 7 van basisscholen uit de Kromme Rijnstreek. Kinderen ontdekken tijdens een gastles op school en een beleefles op tuinderij Amelis’Hof de kook-, bewaar- en eetgewoonten uit de tijd van Ridder Amelis (1200: late Middeleeuwen). Wil je meer … Read More

De Tomatenfabriek – Kunsthal Rotterdam

Wist je dat Columbus als eerste de tomaat vanuit het Andesgebergte naar Nederland bracht? En dat deze tomaat niet rood maar geel was? Dit en nog veel meer konden kinderen ontdekken in tentoonstelling de Tomatenfabriek in Kunsthal Rotterdam. Studio Raap heeft de informatieve tomatenteksten geschreven en meegewerkt aan de conceptontwikkeling.

Buiten spelen en leren – workshops

Buiten spelen maakt kinderen vrolijk en blij! Het is goed voor hun gezondheid en prikkelt de fantasie. Waarom kunnen kinderen juist buiten zo intens spelen? En hoe zorg je voor betekenisvolle speelkansen in de kinderopvang of op het schoolplein? Samen met Speelmakers verzorgen we workshops op maat over buiten spelen en leren in de kinderopvang, de BSO en het basisonderwijs. … Read More

Landschap Erfgoed Utrecht

Het team educatie & erfgoed van Landschap Erfgoed Utrecht zet zich in om kinderen hun eigen omgeving te laten ontdekken. Want erfgoed gaat niet alleen over vroeger, maar ook over de plek waar je nú woont. Werkzaamheden door Studio Raap: lesmateriaal ontwikkelen voor het Cultuurprogramma i.s.m. Kunst Centraal, meedenken met en uitvoeren van nieuwe activiteiten voor Cultuureducatie Met Kwaliteit en … Read More

Moestuinprogramma – KDV De Melkfabriek

Sinds een paar jaar hebben de kindjes bij Kinderdagverblijf de Melkfabriek wekelijkse moestuinlesjes, ontwikkelt door Studio Raap. Tijdens de lesjes gaan ze zaaien, planten en oogsten in de moestuinkas. De kindjes ontdekken wat plantjes allemaal nodig hebben om te groeien en leren spelenderwijs waar groenten en fruit vandaan komen. ‘Het moestuinprogramma van Studio Raap is een hele grote aanwinst voor … Read More

Natuurwijs – OBS de Boemerang

Voor groep 4 en 5 van OBS de Boemerang heeft Studio Raap een naschools PLUS lesprogramma ontwikkeld. De lessen gaan over de natuur en zijn (bijna) allemaal buiten. De kinderen zaaien, planten, kweken, oogsten en koken. Ze doen buitenexperimenten, natuurproefjes en leren over duurzaamheid. In samenwerking met: De Kloostertuin.

Van Grond tot Mond Bus

De Van Grond tot Mond Bus parkeert op schoolpleinen en groene evenementen. Met de Van Grond tot Mond Bus maken kinderen – ter plekke – iets lekkers klaar met ingrediënten die de grond ze geeft. Denk aan brandnetelsoep, onkruidpesto of bloemenlimo. Benieuwd wat de Van Grond tot Mond Bus voor jouw school of evenement kan betekenen? Neem contact op. Fotografie: Rudest … Read More

Klasse Labs – Kunst Centraal

In het project Klasse Labs van Kunst Centraal staat de vraag van de leerlingen centraal: Wat is kunst voor hen? Waarom is het belangrijk? Als zij mogen kiezen, wat willen ze dan onderzoeken? Deze vragen komen aan bod in het filosofische gesprek dat de Lab docent met de leerlingen voert. Na verschillende pitches kiest de klas één onderzoeksvraag. Deze vraag … Read More