Hollandse Waterlinies

UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies heeft de wens dat zoveel mogelijk Nederlandse kinderen de Hollandse Waterlinies kennen en herkennen! Studio Raap is gevraagd om een lespakket te ontwikkelen over UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. Dit doen we samen met de onderwijspraktijk en verschillende waterlinielocaties. Het lespakket daagt uit tot zelf nadenken en doen. Natuurlijk gaan de kinderen ook buiten zelf op onderzoek … Read More

Educatief auteur – Blink Educatie

Bij Blink maken ze vernieuwende lesmethodes waarbij het bereiken van het kind het uitgangspunt is. De lesmethodes van Blink zijn erop gericht om kinderen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral zelf te laten ervaren en ontdekken. Daarom ontwikkelt Studio Raap met veel plezier nieuwe lessen voor Blink Educatie. Benieuwd naar de lessen van Blink Educatie? Bekijk hun website en … Read More

De Tomatenfabriek – Kunsthal Rotterdam

Wist je dat Columbus als eerste de tomaat vanuit het Andesgebergte naar Nederland bracht? En dat deze tomaat niet rood maar geel was? Dit en nog veel meer konden kinderen ontdekken in tentoonstelling de Tomatenfabriek in Kunsthal Rotterdam. Studio Raap heeft de informatieve tomatenteksten geschreven en meegewerkt aan de conceptontwikkeling.

Landschap Erfgoed Utrecht

Het team educatie & erfgoed van Landschap Erfgoed Utrecht zet zich in om kinderen hun eigen omgeving te laten ontdekken. Want erfgoed gaat niet alleen over vroeger, maar ook over de plek waar je nú woont. Werkzaamheden door Studio Raap: lesmateriaal ontwikkelen voor het Cultuurprogramma i.s.m. Kunst Centraal, meedenken met en uitvoeren van nieuwe activiteiten voor Cultuureducatie Met Kwaliteit en … Read More

Moestuinprogramma – KDV De Melkfabriek

Sinds een paar jaar hebben de kindjes bij Kinderdagverblijf de Melkfabriek wekelijkse moestuinlesjes, ontwikkelt door Studio Raap. Tijdens de lesjes gaan ze zaaien, planten en oogsten in de moestuinkas. De kindjes ontdekken wat plantjes allemaal nodig hebben om te groeien en leren spelenderwijs waar groenten en fruit vandaan komen. ‘Het moestuinprogramma van Studio Raap is een hele grote aanwinst voor … Read More

Natuurwijs – OBS de Boemerang

Voor groep 4 en 5 van OBS de Boemerang heeft Studio Raap een naschools PLUS lesprogramma ontwikkeld. De lessen gaan over de natuur en zijn (bijna) allemaal buiten. De kinderen zaaien, planten, kweken, oogsten en koken. Ze doen buitenexperimenten, natuurproefjes en leren over duurzaamheid. In samenwerking met: De Kloostertuin.

Klasse Labs – Kunst Centraal

In het project Klasse Labs van Kunst Centraal staat de vraag van de leerlingen centraal: Wat is kunst voor hen? Waarom is het belangrijk? Als zij mogen kiezen, wat willen ze dan onderzoeken? Deze vragen komen aan bod in het filosofische gesprek dat de Lab docent met de leerlingen voert. Na verschillende pitches kiest de klas één onderzoeksvraag. Deze vraag … Read More

De Duizendtuin – basisschool de Pijlstaart

In 2017 hebben de kinderen van basisschool de Pijlstaart een moestuin gemaakt en verzorgd in speeltuin de Duizendpoot. Studio Raap heeft geholpen bij de ontwikkeling van de moestuin en de moestuinlessen gegeven. In 2018 gaat Studio Raap met kinderen uit groep 3 en groep 6 aan de slag in de Duizendtuin. In samenwerking met: Speeltuin de Duizendpoot, onderdeel van Me’Kaar … Read More

Opscheppen – Kunst Centraal

Tijdens onderwijsproject Opscheppen op Wijktuin Achterveld in IJsselstein leerden kinderen uit de wijk van alles over de moestuin. Bijvoorbeeld over koken met kruiden, goede buren, bijen, de drie gezusters en wat er allemaal komt kijken bij het aanleggen van een moestuin. Studio Raap ontwikkelde het project in samenwerking met Klaartje Timmerman van Paardebloem in opdracht van Kunst Centraal. ‘Het was … Read More

Natuur knutselen – Brede School Ondiep

Voor Brede School Ondiep heeft Studio Raap een naschools lesprogramma over natuur en techniek ontwikkeld. De kinderen knutselen beweegbare maaksels met voorwerpen uit de natuur. Denk aan winterwortelwagens, kastanjeraketten, takkenwindmolens en s(t)okpaardjes. ‘Mijn eerste indruk van Nienke was enthousiast, flexibel en professioneel. Mijn samenwerking met haar voor de Brede School Ondiep heeft deze vermoedens bevestigd. Nienke ontwikkelt speelse, leerzame en … Read More